جمعه, 10 فروردين 1403

جراحي پلاستيك و زيبايي 1

1- جراحي پلاستيك و زيبايي :

 

-جراحي هاي زيبايي صورت : بيني، پلك ،گونه ،پيشاني ،غبغب و....

- جراحي هاي زيبايي سينه : شامل پرتز سينه، كوچك كردن و ليفت سينه

-جراحي هاي شكم : شامل عمل باز (ابدومينوپلاستي) وپيكر تراشي (ليپوماتيك)

-جراحي هاي زيبايي اندامها : شامل بازو، ران و پرتز باسن

- تزريق چربي در نواحي  مختلف : شامل صورت ،دست، باسن و ...

- جراحي گوش برجسته و زيبايي گوش

- ليپوماتيك وپيكرتراشي به روش فوق پيشرفته

 

2- جراحي ترميمي :

 

- شكستگي هاي فك و صورت

- جراحي ترميمي و بازسازي بافت هاي نرم در نواحي مختلف مثل زخم بستر و....

- جراحي ترميمي و بازسازي سينه بعد از سرطان

- جراحي شكاف لب و كام

 

3- جراحي سوختگي :

 

- ترميم و بازسازي مناطق سوختگي در نواحي مختلف بدن

 

4- ترميم تمامي اعمال جراحي عارضه دار شده

 

 

لیپوماتیک

 


روش لیپوماتیک  جدیدترین روش تخلیه چربی از بدن با نتیجه ای کاملا متفاوت و باور نکردنی در مقایسه با سایر روش های تخلیه چربی مثل ساکشن ویا لیپولیزر است.روش لیپوساکشن به معنی خارج کردن چربی های منطقه ای و موضعی با قدرت مکش است. سالها است که این روش انجام می شود ابتدا با دستگاههای قدیمی نیاز به بستری و بیهوشی عمومی بود و حجم چربی کمتری خارج می شد و میزان خونریزی تورم ودرد بیشتر بود ، ضمناً بیمار تحت بیهوشی عمومی و خطرات آن قرار می گرفت و احتمال آمبولی نیز بیشتر بود و بیمار حدود یک سایز کم می شد. با ابداع روشهای نوین بتدریج پزشکان رو به روشهای کم خطرتر و سریعتر آوردند. در روش اولتراسونیک ، چربی با قدرت امواج گرمایی شکسته و سپس با دستگاه مکش خارج می شد ،‌این روش هم به علت اثرات گرمایی می تواند باعث سوختگی و از دست رفتن پوست و سوختگی بافتهای عمقی شود . در روش لیپولیزر استفاده از لیزر قبل از انجام لیپوساکشن است یعنی پس از تزریق مایع تامی سنت چربیها به کمک لیزر شکسته می شوند و سپس به صورت چربی مایع شده خارج می شود، این روش البته در دست پزشکان محتاط و ماهر مشکل خاصى بدنبال نداشت ولى در مواردى بدلیل بى احتیاطى پزشک و یا استفاده از دستگاه هاى غیر استاندارد با درجات بالا ، سوختگى پوست و یا فیبروز و سفت شدن منطقه اى زیر پوست دیده میشد و ناصافی سطح پوست در بیشتر موارد دیده می شود.به همین دلیل محققان همیشه در جهت اصلاح این مشکلات بفکر ابداع و تولید دستگاهی بودند که علاوه بر راحت تر بودن ،بیخطر تر و کم عارضه تر هم باشند و اما لیپوماتیک  روشی کاملا سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی بوده وحجم زیادی از چربی تنها در یک جلسه تخلیه می شود که همراه با کمترین ورم و کبودی، درد و بدون خطر ایجاد آمبولی است.درروش لیپوماتیک ، سلول های چربی، ابتدا بروش کاملا فیزیکى و نه اشعه و یا حرارت تخریب شده و توسط حرکات لرزشی کانولا بصورت آزاد در می آید و سپس این چربی  به آرامی و بدون درد و خونریزی توسط  دستگاه از بدن خارج می شود.
لیپوماتیک مشکل ایمنی را که در روش سنتی لیپوساکشن وجود داشت را رفع کرده است و سیستم امنیتی فعال آن محافظت از بافتهای حساس  بدن (اعصاب، رگهای خونی، ماهیچه ها) را برعهده دارد . در این روش هدف معمولا کم کردن وزن نیست بلکه تغییر سایز، حجم و فرم است . این عمل بسیار راحت و بدون عارضه است و نتیجه آن بسیار رضایت بخش است.این روش نه تنها باعث افتادگی بیشتر پوست نمی شود بلکه به طور اعجاب انگیزی به سفت تر شدن  و لیفت پوست نیزکمک می کند.به طوریکه حتی بلافاصله بعد از انجام لیپوماتیک   و با وجود تخلیه چربی  شلی پوست کاهش می یابد ، نکته مهم و جالب این است که کاهش سایز تا مدتها بعد از عمل ادامه دارد و باعث رفع سلولیت نیز میشود.بدلیل عدم استفاده از لیزر و عدم ایجاد حرارت در بافت چربى امکان فیبروز در بافت زیر پوست بسیار کم است و به این علت انتخاب دستگاه لیپوماتیک  براى شکم خانمهایی که تاکنون زایمان نداشته اند مناسب تر است .همچنین این روش براى افرادى که قبلا ساکشن و یا لیپولیزر شده اند واز نتایج آن راضی نیستند و  بافت چربى سفت و فیبروز شده است مناسب تر از سایر روشهاى قبلى است . این دستگاه که توسط سازمان غذا و  داروی آمریکا FDA تایید شده است و در ۵۰ کشور جهان استفاده می شود، سیستمی قابل اعتماد  است که با روشی بی خطر و موثر و دقیق، این امکان را می دهد که نسبت به تخلیه چربی به طور کاملا یکنواخت و طبیعی از مناطقی مانند شکم ، پهلو ، پشت ، باسن ، ران ، ساق و حتی حجم  اندک از چربی های موضعی  در مناطقی مانند غبغب ، بالای سینه ، بزرگی سینه آقایان ، اطراف زانو  برداشت و اندامی زیبا و متناسب را در یک جلسه بدست آورد به همین دلیل این روش به پیکرتراشی نیز معروف است.در روش لیپوماتیک  دوره نقاهت بعد از عمل بسیار کوتاهتر و بین سه تا هفت  روز می باشد و دوره استفاده از گن نیز حدود یک ماه می باشد.
نکته قابل توجه آنکه بدلیل عدم آسیب به سلولهای چربی به طور همزمان می توان چربی خارج شده را به هر قسمتی از بدن مانند باسن ، سینه ، صورت (گونه ، لب و خطوط وچروکهای پوستی ) ، پشت دست و ... تزریق کرد. روش لیپوماتیک جدیدترین روش تخلیه چربی از بدن با نتیجه ای کاملا متفاوت و باور نکردنی در مقایسه با سایر روش های تخلیه چربی مثل ساكشن ويا لیپولیزر  است.

 

 

ابدومینوپلاستی ، لیپوابدومینوپلاستی

 

متعاقب بارداری و زایمان و یا کاهش شدید وزن بیمار دچار شلی جدار شکم و افتادگی پوست و چربی زیر جلدی در ناحیه شکم و پهلوها می شود . این افراد به دلیل از دست دادن تناسب اندام اعتماد به نفس خود را از دست میدهند و مشکلات بسیار برایشان ایجاد میشود . با انجام عمل های ابدومینوپلاستی یا لیپو ابدومینوپلاستی بیمار تناسب اندامش را به دست می آورد و از اندامی زیبا لذت خواهد بود .

 

عمل جراحی ابدومینوپلاستی چیست و در چه سنی قابل اجراست ؟

 

این عمل جراحی به دو روش کلاسیک TUMMY TUCK  و روش پیشرفته لیپو ابدومینوپلاستی انجام میشود . در هر خانم یا آقای بالای هجده سال که دچار عدم تناسب اندام باشد قابل اجراست . خانم هایی که به دلیل زایمان و شلی پوست و عضلات جدار شکم و یا به دلیل کاهش شدید وزن ناشی از رژیم های سخت غذایی و یا عمل های جراحی کاهنده وزن مانند کوچک کردن یا بای پس معده یا روده ها دچار لاغری یا شلی شکم شده اند و گاها افراد چاقی که شلی چربی شکم و پوست اضافی دارند کاندید این عمل های جراحی زیبایی هستند . نکته مهم این است که فرد به وزن ایده آل خود رسیده باشد و سپس تحت عمل جراحی قرار بگیرد . چون اگر بعد از عمل جراحی ، کاهش وزن قابل توجهی داشته باشند مجددا شلی پوست و افتادگی شکم ایجاد خواهد شد . پس بهتر است که وزن فرد در طی ماه های اخیر ثابت بوده و تصمیم به لاغری دوباره نداشته باشد .

 

حداکثر کاهش وزن با عمل جراحی ابدومینوپلاستی چقدر است و آیا این عمل روشی برای کاهش وزن محسوب می شود ؟

 

بسیار مهم است که بدانیم عمل جراحی ابدومینوپلاستی و لیپو ابدومینوپلاستی هیچ کدام برای کاهش وزن انجام نمیشود و این عمل ها تنها برای کاهش سایز و تناسب اندام هستد و حداکثر وزنی که بیمار از دست می دهد بین پنج تا شش کیلو خواهد بود .

 

آیا می توان عمل جراحی ابدومینوپلاستی را هم زمان با سزارین انجام داد ؟

 

به هیچ عنوان ، متاسفانه برخی از همکاران زنان وزایمان به بیماران خود توصیه میکنند که بلافاصله بعد از انجام عمل سزارین عمل ابدومینوپلاستی را نیز انجام دهند . این کار به سه دلیل قاطع نباید انجام شود اول اینکه در حین حاملگی تغییراتی در لگن و احشاء داخل لگنی مانند رحم اتفاق می افتد و این اندام ها بزرگ وپرخون شده و چندین هفته بعد از سزارین به اندازه طبیعی خود برمیگردند و از این رو باید تا بازگشت کامل رحم و دیگر اندامهای لگنی به اندازه طبیعی عمل جراحی  را به تعویق انداخت دوم اینکه حین عمل جراحی سزارین حفره شکم و لگن باز میشود  و عمل جراحی نیمه آلوده به میکروب های داخلی شکمی است در حالیکه عمل جراحی ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی تمیز از لحاظ میکروبی است و هرگز نباید ریسک ایجاد عفونت را به بیماری که جراحی زیبایی شکم انجام می دهد تحمیل کنیم سوم اینکه آیا شما بانوی محترم حاضر هستید جراحی سزارین خود را به یک جراح پلاستیک و زیبایی بسپارید ؟ پس چگونه عمل جراحی زیبایی خود را به متخصص زنان که هرگز تجربه کافی در این زمینه ندارد  می سپارید .

 

آیا بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی می توان دوباره باردار شد ؟

 

آری . این عمل منافاتی با بارداری ندارد اما اگر تصمیم دارید به زودی باردار شوید بهتر است عمل جراحی زیبایی خود را به بعد از بارداری دوم خود موکول کنید .

 

توصیه های قبل و بعد از عمل چیست ؟

 

مصرف سیگار را حداقل سه هفته قبل از عمل قطع کنید. در صورتیکه آسپرین ، راکوتان یا دیگر داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنید ، حتما جراح خود را مطلع کنید . در صورتیکه بیماری دیابت دارید حتما به جراح خود اطلاع دهید زیرا این بیماری با افزایش ریسک عفونت بعد از عمل همراه است .عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام میشود مدت زمان عمل بستگی به وسعت جراحی و چاقی بیمار و مهارت جراح داشته و به طور متوسط بین دو تا چهار ساعت است و بیمار به طور معمول به مدت یک روز در بیمارستان بستری می شود . اغلب بیماران پنج تا هفت روز به استراحت در منزل نیاز دارند . بازگشت به کار وفعالیت های معمول زندگی بعد از هفته دوم خواهد بود . بیمار بعد از عمل به مدت یک هفته بهتر است کمی خمیده راه برود و استفاده از گن های مخصوص الزامی است . در طی هفته اول  بعد از عمل که در منزل استراحت میکند راه رفتن برای بیمار بسیار مفید بوده و برای اجتناب از آمبولی عروق بهتر است به طور مرتب ساق پاها حرکت نموده یا ماساژ داده شود .

 

تفاوت های عمل های ابدومینوپلاستی و لیپو ابدومینوپلاستی جیست ؟

 

در ابدومینوپلاستی با یک برش سراسری در قسمت تحتانی شکم پوست و چربی زیر جلدی از روی عضلات شکم بلند شده و تا لبه دنده ها کاملا آزاد می شود البته ناف با پدیکل عروقی زیرین حفظ می شود و دوباره درقسمت بالایی بازسازی میشود . به طور معمول پوست و چربی قسمت زیرین ناف برداشته می شود و در صورت لزوم پهلوها لیپوساکشن می شود اما در روش لیپو ابدومینوپلاستی از لیپو ساکشن و لیزر لیپولیز در قسمت میانی شکم استفاده می شود و در نتیجه آزاد سازی (چربی و پوست ) تا لبه دنده ها نخواهد بود و متعاقب آن عوارض عمل جراحی و درد و ناراحتی بعد از عمل بسیار کمتر بوده و نتایج زیبایی آن به دلیل نازک شدن قسمت بالای ناف بسیار بیشتر از ابدومینوپلاستی به تنهایی خواهد بود . در این روش آسیب به عروق و اعصاب شکم بسیار کمتر بوده و حس قسمت تحتانی شکم بهتر حفظ می شود . عوارضی مانند تجمع مایع ( سروما ) خونریزی عفونت ونکروز جدارشکم  بسیار کمتر بوده و مدت زمانی که لازم است بیمار خمیده راه برود کمتر خواهد بود . امکان بروز برجستگی های گوش سگی ( dog ear  ) در طرفین زخم بسیار کمتر خواهد بود و نتایج زیبایی آن بسیار بیشتر است و در هر دو روش در صورتیکه شلی عضلات جدار شکم وجود داشته باشد ترمیم کامل عضلات انجام می شود .

 

آیا میتوان بدون جابجایی ناف عمل چراحی ابدومینوپلاستی را انجام داد ؟

 

اری . به این روش مینی ابدومینوپلاستی گفته میشود در تمام افرادی که طول قسمت بالای ناف مناسب بوده و شلی و افتادگی تنها در قسمت پایین ناف است قابل اجراست . طول برش بسیار وکوچک تر از ابدومینوپلاستی کامل است و می توان به طور همزمان از لیزر لیپولیز و لیپو ساکشن نیز برای نتایج زیبایی بهتر  استفاده کرد که در این صورت به آن مینی لیپو ابدومینوپلاستی اطلاق می شود . بازگشت بیمار به فعالیت های معمول زندگی بسیار سریع تر است و درد و ناراحتی بعد از عمل بسیار ناچیز است.

 

جراحی زیبایی پلک ها ( بلفاروپلاستی )

 

عمل جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلاستیک پلک ها شامل دو گروه جراحی است :بلفاروپلاستی پلک فوقانی ، بلفاروپلاستی پلک تحتانی

 

بلفاروپلاستی پلک فوقانی

 

امروزه یکی از شایع ترین مراجعات به جراحان پلاستیک و زیبایی افرادی هستند که به دلیل پف پشت چشم و زیادی پوست و افتادگی پوست پشت چشم به دنبال راه حلی برای زیباتر شدن میگردند . بیماران این گروه نیز دو دسته هستند . دسته اول ، افرادی که جوان تر بوده و صرفا به دلیل زیبایی مراجعه میکنند و بیشتر تمایل دارند تا پف پشت پلک را اصلاح نموده و فاصله بین چشم و ابروهایشان بیشتر شود و دسته دوم افراد مسنی هستند که به دلیل تحلیل بافت چربی بالای چشم ، پوست پلک فوقانی شل و آویزان شده و نمای     خسته ای به فرد می دهد و گاهی حتی شب ها به دلیل سنگینی و افتادگی پلک میدان دید کاهش یافته و باعث اختلال دید بیمار می شود . در عمل جراحی بلفارو پلاستی پلک فوقانی توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که آیا فرد واقعا نیازمند عمل جراحی پلک است و یا به دلیل نزول و افتادگی ابروها و کاهش فاصله چشم و ابرو خستگی چشم و پف پشت چشم بیشتر نمایان می شود . تشخیص این نکته و توضیح به موقع آن به بیمار بسیار حائز اهمیت است . چرا که اگر در فردی که به دلیل افتادگی ابروها نیازمند لیفت ابروست ، اشتباها عمل جراحی بلفاروپلاستی پلک فوقانی انجام شود نتیجه رضایت بخشی حاصل نخواهد شد و فاصله چشم و ابروها از آن چیزی هم که هست کمتر دیده می شود . و نگاه فرد خسته تر به نظر می رسد . از طرفی گاهی در افراد مسن که تحلیل بافت چربی بالای چشم ایجاد شده است ، ممکن است که حین عمل جراحی بلفارو پلاستی و برداشتن پوست اضافه پلک نیاز به تزریق چربی و یا حتی بوتاکس نیز در اطراف چشم باشد تا نتیجه زیبایی بیشتری حاصل شود . به همین دلیل مهارت جراح در تعیین نوع عمل مورد نیاز بسیار اهمیت دارد . عمل جراحی بلفارو پلاستی پلک فوقانی تحت بی حسی موضعی و در مطب قابل انجام است . زمان آن بسته به مهارت جراح و مشکل بیمار بین نیم تا یکساعت خواهد بود . بیمار بلافاصله بعد از عمل می تواند فعالیت های عادی زندگی را شروع کند . استفاده از کمپرس یخ در 24 ساعت اول باعث کاهش تورم و کبودی می شود . پانسمان خاصی روی پلک گذاشته نمی شود و نتایج زیبایی عمل به طور معمول بعد از یک هفته ظاهر می شود .

 

بلفاروپلاستی پلک تحتانی   

 

بلفاروپلاستی پلک تحتانی یکی از معضلات جراحی پلاستیک است و در گذشته با انجام بلفاروپلاستی پلک تحتانی و برداشتن پوست اضافه پلک تحتانی موارد بسیار زیادی از کشیدگی گوشه چشم به سمت پایین و خارج ایجاد شد . در حال حاضر بلفاروپلاستی پلک تحتانی به هبچ عنوان شامل برداشتن پوست اضافی نخواهد بود و در این عمل جراحی تنها چربی های ترول کرده به پایین سر جای خود گذاشته شده و به لبه اربیت ( استخوان حدقه چشم ) فیکس می گردد . در واقع چربی به ظاهر اضافی برداشته نمی شود و فقط سر جای خود قرار می گیرد . در صورتی که عمل بلفارو پلاستی پلک تحتانی هم زمان با لیفت قسمت میانی صورت انجام شود در آن صورت پوست های اضافی که در اثر کشیدن پوست به بالا  خارج در زیر پلک تحتانی تجمع می کند برداشته می شود . در این حالت کشیدگی گوشه چشم به سمت پایین ایجاد نخواهد شد . در بسیاری از موارد همزمان با بلفاروپلاستی پلک تحتانی نیاز به تزریق چربی و یا تزریق بوتاکس نیز وجود دارد . در صورتی که روش جراحی مناسب اتخاذ شود با یک جراحی مناسب پلک نگاه فرد چندین سال جوان تر از سن واقعی خواهد بود و نتایج طبیعی و بسیار مناسب به همراه خواهد داشت . توجه به این نکته بسیار مهم است که عمل جراحی بلافاروپلاستی تلفیقی از علم و هنر جراح می باشد .

 

جراحی زیبایی سفت کردن بازوها یا براکیوپلاستی

 

بیمارانی که جهت اصلاح وضعیت بازوهای خود مراجعه میکنند معمولا از دو موضوع شکایت دارند . اول آنکه پوست و چربی اضافی بازویشان آویزان و بد فرم است و دیگر اینکه بازوهایشان بسیار بزرگ است. بزرگی بازوها در ورزشکاران به دلیل حجم زیاد عضلات می باشد  ، اما بازوها شل نیستند درحالیکه  بیماران ما اکثرا بازوهای بزرگ ، شل و افتاده دارند.عمل جراحی براکیو پلاستی با حذف پوست و چربی اضافی شکل و فرم زیبایی به بازوها داده و بازوها را متناسب با سایر قسمتهای بدن مینماید .

به منظور رسیدن به نتایج مطلوب استفاده از چندین روش به طور همزمان جهت براکیوپلاستی لازم است :

1-  لیپولیز ،در این روش با لیز کردن بافت های چربی در واقع سلول های چربی را خرد کرده و آماده جهت خارج کردن توسط کانول لیپوساکشن می نماییم . لیپولیز همچنین به جمع شدن  پوست محل عمل کمک قابل توجهی می کند.

2-  لیپوساکشن یا خارج کردن چربی های اضافی بازو از دو نقطه در هر بازو  به وسیله کانول های اختصاصی لیپوساکشن  انجام میشود . این عمل متناسب با وزن اولیه بیمار و استخوان بندی وی و با در نظر گرفتن شرایط بعد از عمل صورت می پذیرد . درواقع روند جراحی متناسب برای  هر بیمار و به طور خاص برای شرایط فیزیکی او طراحی و انجام میشود . طراحی قبل از عمل  تا حدی  که برای مراجعه کننده قابل درک باشد توضیح داده میشود .

3-  حذف پوست اضافه بازو که این کار به دو طریق انجام میشود :

-    برداشتن پوست اضافه در ناحیه زیربغل  ( مینی لیفت بازو )،  این عمل در بیمارانی قابل اجراست که  افتادگی پوست بازو محدود به یک سوم بالایی بازو باشد  به طوریکه با برداشتن پوست قسمت بالای بازو از سمت زیر بغل بتوان اسکار محل جراحی را در چین زیربغل مخفی نمود .

-    برداشتن پوست اضافه در تمام طول بازو در قسمت داخلی به طوریکه وقتی بیمار ایستاده است و دست ها در کنار بیمار قرار دارد اسکار دیده نشود و فقط وقتی بیمار دستش را کاملا بالا می آورد اسکار به صورت طولی در ناودان بین دو عضله بازو قابل مشاهده است  که البته با استفاده از داروهای انتی اسکار میتوان جای عمل را به حداقل رساند .

مهمترین دلایلی که این عمل به افراد توصیه میشود موارد زیر است :

-    شل شدگی و آویزان بودن پوست ناحیه بالای بازو که گاهی ناشی از مسئله توارث و ژنتیک  است .

-    تغییرات پوستی ناشی از تغییرات وزنی (افزایش / کاهش وزن) بیمارانی که به منظور کاهش وزن رژیم های سخت میگیرند اکثرا نمیتوانند این رژیم ها را ادامه دهند و مجددا دچار افزایش وزن میشوند و این تغییرات مستقیما باعث تخریب بافت الاستینه پوست بازوها خواهد شد .

-    در آفتاب سوختگی های شدید شاهد تخریب بافت  الاستینی پوست بازوها خواهیم بود بیشتر به این دلیل که این قسمت و سر شانه ها بافت لطیف تری نسبت به سایر قسمت های بدن دارند .

-    بالا رفتن سن  باعث از بین رفتن بافت کلاژن در پوست شده که در بازوها به صورت شل شدگی نمود دارد .

-    استفاده از داروهای کورتون دار و هورمونی  به هر دلیلی میتواند باعث چاقی موضعی در ناحیه بازوها ، ایجاد استریا در بازوها و شل شدگی پوست بازوها گردد .

طبیعی است که برای هر عمل زیبایی بیمار باید از سلامت کامل برخوردار باشد . در صورتیکه مبتلا به بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی (ام اس ، لوپوس ، سارکوییدوز ، دیابت ، هایپوتیروییدی و .... ) هستید ، کورتون یا داروهای هورمونی مصرف میکنید  ، حتما قبل از عمل پزشک خود را مطلع سازید .

برای لیپولیز بازو ها به تنهایی نیاز به بیهوشی نمی باشد . عمل با بی حسی موضعی قابل انجام است .

برای  براکیوپلاستی نیاز به بیهوشی کامل است  . در لیفت کامل بازو زمان عمل حدود دو ساعت و نیم می باشد. در مینی لیفت بازو  زمان عمل حدود یک و نیم ساعت است . بیمار چند ساعت بعد از عمل و بعد از هوشیاری کامل از کلینیک ترخیص خواهد شد .

 

پس از براکیوپلاستی

 

بیمار می بایست دو روز بعد از عمل جهت کشیدن درن ها و تعویض پانسمان مراجعه نماید.طی هفته اول پس از عمل براکیوپلاستی  هرگونه فعالیت حرکتی سنگین با دست  ها ممنوع است . در این هفته دست ها پانسمان دارند . دستهای بیمار باید  در حالت خواب و نشسته  کمی بالا تر از بدنش قرار بگیرند. بنابراین  پیشنهاد میشود  که زیر هر دست یک بالش قرار گیرد .  این کار همچنین  کمک میکند  که تورم  و درد احتمالی دست ها کاهش  یافته و بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود .امکان دارد لمس  بازوها درهفته اول دردناک باشد. همپنین سوزشی مختصربازوها یک تا دو هفته اول بعد از عمل طبیعی است.  بیمار می تواند دو هفته بعد از عمل فعالیت های معمول را شروع کند اما هر گونه فعالیت ورزشی دستها تا پایان هفته چهارم  ممنوع است .

 

گونه ها

 

در بسیاری از فرهنگ ها برجسته بودن گونه ها مشخصه زیبایی صورت می باشد . برجستگی گونه ها باعث می شود چهره فرد جوان تر به نظر برسد . بسیاری از افراد به طور ژنتیکی گونه های گود و فرورفته ای دارند ، در حالی که بعضی افراد در اثر افزایش سن و شلی عضلات صورت و تحلیل چربی ، دچار لاغری صورت و گودی گونه ها می شوند . با افزایش سن بافت نرم ناحیه گونه از قسمت استخوانی گونه ( زایگوما ) و لبه استخوان حدقه چشم ( اربیت ) به سمت چین تحتانی داخلی صورت در بالای لب ها حرکت می کند . مهمترین مسئله در ترمیم و زیباسازی گونه ها ، خفظ ظاهر طبیعی صورت است . یکی از روش های برجسته سازی گونه ها و پر کردن صورت ، استفاده از پر کننده ها مانند چربی یا ژل های هیالورونیک می باشد . تزریق چربی در صورت و گونه ها نتایج زیبایی زیادی به همراه خواهد داشت . دومین روش برجسته سازی گونه ها استفاده از پروتز گونه جهت پر کردن گونه و فضای اطراف گونه   می باشد . پروتز های گونه به اشکال مختلف می باشند ، دائمی بوده و بر اساس شکل و فرم صورت فرد و معیارهای زیبایی شناسی که توسط  پزشک  معالج بر اساس فرم صورت شما توصیح داده خواهد شد انتخاب می شود . در پروتز های گونه نیز مانند سایر پروتز ها توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از سایزهای بزرگ پروتز باعث غیر طبیعی شدن فرم صورت شده و نمای غیر طبیعی ایجاد      می شود و هرگز توصیه نمی شود .

روش عمل جراحی چگونه است ؟

عمل جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ، برش جراحی بستگی به سایز و نوع پروتز و محل قرار گیری پروتز دارد ولی معولا از داخل دهان یا از برش زیرپلک تحتانی گذاشته می شود . تورم و کبودی بین هفت تا ده روز کاهش یافته و به حد قابل قبولی می رسد ولی نتیجه نهایی معمولا بعد از چهار تا شش هفته حاصل می شود . بی حسی لب بالا در بعض موارد حین عمل ایجاد می شود که گاهی تا سه ماه بعد از عمل نیز ادامه خواهد داشت . ولی در اکثر موارد برگشت پذیر است . پروتز های گونه دائمی بوده و در صورتی که سایز مناسبی انتخاب شود نتیجه عمل بسیار مطلوب است .

 

چانه

 

بزرگ کردن چانه با پروتز در افرادی که به طور مادرزادی چانه های کوچک و غیر طبیعی دارند و یا افرادی که در اثر افزایش سن و تحلیل رفتن بافت عضلانی – استخوانی دچار کوچکی چانه شده اند توصیه می شوند . در صورتی که بیمار اشکالات اسکلتی جمجمه و عدم هماهنگی قرار گیری دندان های فک بالا داشته باشد ، استفاده از پروتز چانه جایی نداشته و جراحی فک بالا ، پایین و یا هردو توصیه می شود . در افرادی که قرارگیری دندان ها فک بالا و پایین نرمال است استفاده از پروتز مناسب جهت اصلاح کوچکی چانه نتایج رضایت بخشی را به همراه خواهد داشت . در بسیاری از موارد همراه با عمل جراحی پروتز چانه به منظور ایجاد تناسب در صورت لیپو ساکشن غبغب و گردن و یا عمل جراحی رینو پلاستی نیز توصیه می شود .

 

جراحی زیبایی کوچک کردن سینه ها یا ماموپلاستی

 

عمل جراحی ماموپلاستی به منظور کاهش حجم سینه ها و سفت کردن و بالاکشیدن سینه های حجیم انجام می شود . در این عمل جراحی نه تنها زیباسازی سینه ها مد نظر قرارمی گیرد بلکه مشکلات ناشی از بزرگی سینه ها نیز درمان می شود . بنابراین عمل جراحی ماموپلاستی تنها یک عمل جراحی زیبایی محسوب نمیشود و نقش درمانی آن در بسیاری موارد مهمتر می باشد .

عمل جراحی ماموپلاستی در چه افرادی نقش درمانی دارد ؟

افرادی که سینه های بسیار حجیم دارند به طوری که بزرگی و افتادگی سینه ها سبب بروز مشکلات زیر گردیده است : آرتروز گردن ، درد پشت و کمر ، قوز کردن و تغییر حالت ستون فقرات پشتی و یا کمری و حتی در مواردی گزگز کردن و بی حسی انگشتان دست ناشی از سنگینی و فشار سینه ها روی شبکه اعصاب بازویی ، افرادی که به دلیل بزرگی و افتادگی سینه ها دچار اگزما و التهابات پوستی در زیر سینه ها ، چین بین دو سینه و یا حتی در سطح پوست زیرین سینه ها و قفسه سینه شده باشند (عرق سوز شدن پوست ) و یا افرادی که به دلیل بزرگی زیاد سینه ها و اثر فشاری آنها روی قفسه سینه دچار مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه و احساس سنگینی روی قفسه سینه می شوند که گاهی با دردهای قلبی اشتباه گرفته می شود . بعضی از افراد به دلیل بزرگی سینه ها اعتماد به نفس خود را کاملا از دست می دهند و دچار مشکلات شدید روحی اجتماعی و حتی خانوادگی می شوند .

آیا تمام افرادی که سینه های بزرگ دارند می تواند تحت عمل جراحی ماموپلاستی قرار گیرند ؟

در تمام افرادی که از سینه های بزرگ و افتاده رنج می برند در صورتی که بیماری سیستمیک جدی مثل  دیابت ، بیماری قلبی ، عروق و یا بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی وجود نداشته باشد می توان عمل جراحی ماموپلاستی را انجام داد . هر چه اندازه اولیه سینه ها بزرگتر باشد تکنیک جراحی دشوار تر خواهد بود و گاها نتیجه زیبایی نیز در مواردی که سینه ها خیلی بزرگ هستند و افراد چاق  تحت تاثیر قرار میگیرد .

آیا لیپوساکشن سینه ها جایگزین بهتری برای ماموپلاستی نمی باشد ؟

خیلی از بیماران از عمل جراحی می ترسند و چون در لیپوساکشن برش جراحی ایجاد نمیشود این سوال مطرح می شود که آیا میتوان ابتدا لیپوساکشن سینه ها را انجام داد و سپس در صورت لزوم ماستوپکسی نمود ( و این روش توسط بعضی همکاران توصیه می شود ) بهتر است بدانید در تمام سینه هایی که لیپوساکشن انجام میشود افتادگی شدید نسج سینه حاصل میگردد ( پوست سینه ها بر خلاف پوست شکم بعد از انجام لیپوساکشن جمع نخواهد شد ) هر چند سایز سینه ها کوچک تر میشود ولی افتادگی شدید پس از لیپوساکشن باعث بدفرمی سینه ها شده و تقریبا در تمام موارد بیمار نیاز به ماستوپکسی یا بالاکشیدن سینه ها داردو با توجه به اینکه برش جراحی ماستوپکسی و ماموپلاستی در اکثر موارد مشابه است اگر در همان مرحله اول ماموپلاستی انجام شود نیاز به دو مرحله عمل جراحی و دوبار بیهوشی نخواهد بود .

روش های جراحی ماموپلاستی چگونه است ؟ آیا جای عمل جراحی باقی می ماند ؟

چندین روش برای عمل جراحی ماموپلاستی وجود دارد که به دو گروه عمده تقسیم میشوند :

ماموپلاستی طولی ( vertical mammaplasty) و ماموپلاستی کلاسیک ( قدیمی)

در روش قدیمی که در حال حاضر برای سینه های خیلی بزرگ و افتاده استفاده می شود برش طراحی جراحی عمدتا به صورت هاله دور سینه و برش T بر عکس( Inverted T) میباشد . منبع خون رسان سینه ( پدیکل ) در این روش تحتانی و یا مرکزی می باشد و گاهی نیاز به پیوند ازاد ( گرافت ) نوک و هاله سینه می باشد . برش جراحی نسبتا وسیع است و جای عمل جراحی خصوصا در قسمت برش عرضی زیر سینه در اکثر موارد نتایج زیبایی مناسبی به همراه ندارد و بهتر است تنها در موارد خاص از این روش استفاده شود . در روش ماموپلاستی طولی برش جراحی دور هاله سینه و تنها یک برش عمودی خواهد بود . پدیکل در این روش ، فوقانی/داخلی یا فوقانی /خارجی است و نتایج زیبایی بیشتری را به همراه دارد . و به منظور اجتناب از طولانی شدن برش عمودی و عدم امتداد آن تا روی جدار قفسه سینه و همچنین اجتناب از برش عرضی ممکن است نیاز به چین قسمت تحتانی  برش عمودی احساس شود ولی در اکثر موارد این چین ها بعد از گذشت چند ماه برطرف میشود و برش عرضی سینه وجود نخواهد داشت . به طور کلی روش ماموپلاستی طولی پدیکل فوقانی ، فوقانی / داخلی یا فوقانی / خارجی نسبت به روش کلاسیک قدیمی جای عمل کمتری به جا میگذارد. احتمال زخم برجسته ( hypertrophic) بسیار کمتر است . ( در برش عرضی این احتمال خصوصا در قسمت وسط خیلی بیشتر است ) و فرم سینه ها بعد از عمل گردتر و برجسته تر و با عرض کمتری خواهند بود . و در اثر گذشت زمان افتادگی قسمت پایین سینه که منجر به تغییر شکل بدفرم (bottom out) می گردد در برش طولی بسیار کمتر است .

اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی چیست ؟

در صورتی که سیگار میکشید حتما از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل مصرف آن را قطع کنید . از داروهای خونریزی دهنده مثل آسپرین و بروفن و .. تا حد امکان استفاده نشود . در صورتی که سابقه کم خونی دارید از یک ماه قبل از عمل مصرف قرص آهن و اسید فولیک توصیه میشود . مدت زمان عمل جراحی بین دو تا چهار ساعت است ( بستگی به سایز سینه و مهارت جراح دارد )  و جراحی با بیهوشی عمومی انجام میشود . چند ساعت بعد از عمل بیمار میتواند از بیمارستان ترخیص شود مگر در مواردی که سایز سینه ها بسیار بزرگ بوده و یا بیمار مشکل زمینه ای خاصی داشته باشد . درد بعد از عمل در تمام بیماران اینجانب بسیار ناچیز است  و بازگشت به فعالیت های عادی زندگی بین سه تا پنج روز می باشد . به منظور بهبود محل عمل از هفته دوم به بعد در تمام بیماران از پمادهای آنتی اسکار و یا شیتهای سیلیکون استفاده میشود . لازم است بیماران به مدت دو تا سه هفته بعد از عمل از سوتین های طبی مخصوص استفاده نمایند . انجام عمل ماموپلاستی در تمامی افرادی که از بزرگی سینه های خود در رنج هستند توصیه میشود .

 

ماستو پکسی ( بالا کشیدن و سفت کردن سینه ها)

 

خانم ها به دلیل افزایش سن ، کاهش وزن ، بارداری و شیردهی و یا حتی در بعضی موارد به طور ژنتیکی دچار شلی و افتادگی سینه ها می شوند که با عمل جراحی ماستوپکسی قابل درمان می باشد .

چند نوع افتادگی سینه وجود دارد ؟

افتادگی سینه ها به سه گروه تقسیم می شود . درجه 1 ، درجه 2 ، درجه 3 .

در افتادگی درجه 1، افتادگی نوک و هاله سینه بسیار ناچیز و حدود یک یا دو سانتی متر می باشد و بیشتر افتادگی در نسج غده ای سینه وجود دارد که اصطلاحا به آن (glandular ptosis  ) می گویند .

در افتادگی درجه2 ، افتادگی نوک و هاله سینه بیشتر از 2 سانتی متر می باشد و افتادگی نسج غده ای سینه نیز وجود دارد و نوک و هاله سینه در بعضی موارد از چین زیر سینه ای پایین تر قرار گرفته است ولی نسج سینه همیشه زیر هاله سینه دیده می شود .

درافتادگی درجه 3 ، نوک و هاله سینه در پایین ترین قسمت سینه قرار دارد و در تمام موارد از چین زیر سینه پایین تر است .

آیا سایز سینه ها در میزان افتادگی تاثیری دارد ؟

افتادگی سینه می تواند همراه با کوچکی سینه ، سایز مناسب سینه و یا بزرگی سینه باشد . توجه به این نکته بسیار مهم است که همیشه بزرگ بودن سینه ها باعث افتادگی نمی شود بلکه افراد بسیار زیادی هستند که علیرغم سینه کوچک  یا با سایز مناسب ، افتادگی سینه دارند . بدیهی است که درمان هر یک از موارد متفاوت خواهد بود .

درمان مناسب برای افتادگی سینه چیست ؟

درمان مناسب برای افتادگی سینه ها به نوع افتادگی بستگی دارد . در مورد افرادی که سینه های بزرگ  همراه  با افتادگی دارند در مبحث کوچک کردن سینه ها ( ماموپلاستی ) صحبت خواهد شد .

در افتادگی در جه 1 ، اگر سایز سینه ها کوچک باشد می توان با پروتز گذاری به تنهایی نتیجه مطلوب را به دست آورد . با یک برش کوچک 2 تا 3 سانتی متری در چین زیر سینه ای پروتز در زیر بافت سینه گذاشته می شود و افتادگی سینه ها نیز اصلاح خواهد شد . در این موارد استفاده از پروتز آناتومیک         ( اشکی ) به پروتز گرد ارجح است . محل عمل جراحی کاملا در چین زیر سینه ای مخفی خواهد شد و بعد از گذشت چند ماه تقریبا محو خواهد شد . اما اگر سایز سینه ها مناسب باشد می توان با برش دور هاله سینه به تنهایی و جمع کردن و دوختن بافت سینه به جدار قفسه سینه عمل جراحی  ماستوپکسی را انجام داد . در این حالت برش دور هاله تیره سینه خواهد بود و می توان در صورتی که سایز هاله سینه بزرگ و نا متعارف باشد آن را نیز به اندازه مطلوب کوچک نمود . از آنجایی که برش در محل اختلاف دو رنگ پوست خواهد بود  درمدت کوتاهی بعد از عمل کمرنگ و یا محو میگردد .

در افتادگی درجه دو یا سه در صورتی که سایز سینه ها مناسب باشد عمل جراحی ماستوپکسی به تنهایی و بدون پروتز بهترین درمان است . برش جراحی دور هاله تیره سینه و یک برش عمودی خواهد بود که تقریبا زیر سینه و در قسمت مخفی می باشد . در صورتی که سایز سینه ها کوچک باشد همزمان با ماستوپکسی عمل جراحی پروتز گذاری نیز توصیه می گردد . برش جراحی مثل ماستو پکسی به تنهایی است و پروتز ترجیحا زیر عضله جدار قفسه سینه و یا به صورت زیر عضله و زیر نسج به طور همزمان (  double plan  )  گذاشته می شود . در این مورد استفاده از پروتز گرد یا اشکی به سابقه بیمار و نظر جراح بستگی دارد ولی در اکثر موارد استفاده از پروتز اشکی در ماستو پکسی نتیجه طبیعی تر و زیباتری خواهد داشت . توجه به این نکته بسیار مهم است که در صورتی که ماستوپکسی انجام می شود از پروتز با برجستگی خیلی زیاد استفاده نشود چون خود عمل ماستوپکسی سبب برجسته شدن سینه ها خواهد شد و برجستگی مضاعف سبب غیر طبعی شدن ظاهر بیمار میگردد .

آیا در افتادگی سینه ها پروتز می تواند جایگزین نسج سینه شود ؟

در صورتی که نسج کافی وجود داشته باشد ماستوپکسی به تنهایی بسیار بهتر از ماستوپکسی و پروتز است . بعضی از بیماران اصرار به گذاشتن پروتز دارند و می خواهند که مقداری از نسج طبیعی سینه برداشته شود و به جای آن پروتز گذاری همراه با ماستو پکسی انجام شود تا سینه سفت تر و زیباتر شود . این کاراز نظر علمی صحیح نمی باشد . هنگامی که فرد نسج طبیعی سینه به اندازه کافی دارد بهتر است  فقط از عمل جراحی ماستوپکسی استفاده کند . مسئله دوم این است که بعد از ماستو پکسی به تنهایی چون سینه ها بالا کشیده شده و به جدار قفسه سینه دوخته می شود ، کمی کوچکتر از اندازه قبلی می گردد . بنابراین ممکن است بیمار ابتدا از سایز سینه های خود راضی باشد و فقط به خاطر افتادگی آن تحت عمل جراحی قرار بگیرد ولی بعد از عمل سایز سینه ها کوچکتر به نظر برسد و رضایت بیمار حاصل نگردد . بنابراین توضیح این مطلب به بمیار خصوصا در مواردی که سایز سینه ها بینا بینی است حتما توصیه می گردد و در صورتی که بیمار و جراح صلاح بدانند در چنین مواردی استفاده از پروتز های با سایز کوچک نیز همراه ماستو پکسی ارجح است 

آیا بعد از عمل جراحی ماستوپکسی افتادگی مجدد ایجاد می شود ؟

مهمترین نکته در جراحی های پلاستیک و زیبایی این است که ما هرگز نمی توانیم جلوی روند پیری را بگیریم . بنابراین با افزایش سن و گذشت زمان مجددا شلی نسج سینه ایجاد می شود ولی در صورتی که عمل جراحی اول با روش و تکنیک درست انجام شده باشد ، افتادگی مجدد خیلی کمتر خواهد بود مگر آنکه بیمار مجددا حاملگی ، شیردهی یا کاهش وزن شدید داشته باشد . در مواردی که از پروتز همزمان با ماستوپکسی استفاده شده باشد این افتادگی ثانویه بسیار کمتر خواهد بود .

خطرات عمل جراحی و عوارض آن چیست ؟

زمان عمل چراحی ماستو پکسی با یا بدون پروتز گذاری بین یک تا دو ساعت خواهد بود و در صورتی که بیمار ریسک فاکتور زمینه ای مثل دیابت ، بیماری قلبی – عروقی و فشار خون نداشته باشد ، خطر جدی برای بیمار وجود ندارد در مواردی ماستو پکسی – پروتز در صورتی که سایز پروتز مناسب باشد عوارض عمل جراحی بسیار ناچیز است . بیمار چند ساعت بعد از عمل از بیمارستان ترخیص می شود و چند روز بعد از عمل فعالیت های عادی خود را شروع می کند . درد و ناراحتی بعد از عمل بسیار اندک است . در خاتمه یاد آور می شویم که انجام عمل جراحی ماستو پکسی با یا بدون پروتز یکی از رایج ترین اعمال جراحی زیبایی زنان می باشد . برای رسیدن به نتیجه مطلوب به توصیه های جراح خود گوش کنید ولی در نهایت تصمیم گیری در مورد روش جراحی با شماست .

 

پروتز سینه

 

استفاده از پروتز جهت بزرگ کردن و فرم دهی سینه ها در سالهای اخیر در کشور رایج شده است و تعداد مراجعین جهت پروتز گذاری در سینه ها روز به روز در حال افزایش است . تعداد کمی از این افراد اطلاعات خود را از طریق اینترنت بدست می آورند در حالی  تعداد زیادی از مراجعین تنها به کسب اطلاعات از دوستان و آشنایان اکتفا میکنند و هنگام مراحعه به پزشک حتی دقیقا نمیدانند که چه چیزی میخواهند . بسیاری از خانم های جوان که سینه های کوچک یا سینه های کوچک و شلی دارند هنگام مراجعه به پزشک تصور درستی از شکل گیری سینه بعد از گذاشتن پروتز ندارند.

اولین سوال مراجعین در ویزیت اول معمولا چنین است : تزریق ژل در سینه ها بهتر است یا عمل جراحی پروتز سینه ؟

در پاسخ باید گفت که تزریق ژل در سینه ها کاملا غیر علمی و به عبارت دقیق تر غیر اخلاقی است چرا که تزریق ژل داخل سینه باعث تخریب بافت طبیعی سینه ها میشود و یا در صورتی که فرد در آینده دچار توده های سینه ای شود تشخیص آن را بسیار مشکل می نماید . بهترین راه بزرگ کردن و فرم دهی سینه ها ی کوچک استفاده از روش جراحی پروتز گذاری است وپروتز سینه به هیچ عنوان با افزایش ریسک سرطان سینه همراه نیست .

پروتز سینه چیست ؟

پروتزهای سینه از نظر جنس دو نوع هستند . پروتز های آب نمکی یا saline filled  و پروتز های ژلی یا silicon   . پروتز های آب نمکی چون در حالت خالی داخل نسج سینه گذاشته می شوند و سپس با آب نمک پر می گردند قابلیت جاگذاری از برش های کوچکتر دور هاله سینه ، چین زیر سینه ، زیر بغل وناف را دارند ولی این نوع پروتز ها قوام نسبتا سفتی داشته و در لمس حالت طبیعی ندارند و ضمنا بعد از مدتی مقداری از حجم آب نمک تخلیه میگردد و بیمار حرکت مایع را درون پروتز احساس میکند که هر دو حالت آن ناخوشایند است . پروتز های سیلیکونی چون در حالت پر داخل سینه ها گذاشته میشوند طبیعتا برش جراحی کمی بزرگتر و حدود 4-5 سانتی متر خواهد بود ولی در لمس بسیار طبیعی بوده و احساس مطلوب تری در بیماران ایجاد می کند . ضمنا از نظر شکل ظاهری دو نوع پروتز جهت افزایش سایز سینه وجود دارد . پروتزهای آناتومیک یا اشکی و پروتز های گرد . پروتزهای آناتومیک شکل طبیعی تری در سینه ها ایجاد میکند ولی بسیاری از مراجعین پروتز های گرد را ترجیح می دهند چون پروتزهای گرد پل فوقانی سینه ها را بهتر از پروتزهای آناتومیک پر می نماید . سینه های طبیعی برجستگی بیشتری در پل تحتانی و میانی دارند در حالیکه اغلب خانم هایی که جهت افزایش سایز سینه ها مراجعه میکنند خواهان ایجاد نمایی کاملا گرد و افزایش برجستگی خصوصا در نواحی فوقانی سینه ها هستند . 

از نظر برجسته سازی سینه ها پروتز ها به چند گروه تقسیم می شوند :

یک : استاندارد     دو : برجسته high profile          سه : خیلی برجسته ultra high profile         چهار : فوق برجسته optima

بیشترین مقدار مصرف با پروتزهای برجسته یا خیلی برجسته می باشد که با عرض کمتر برجستگی بیشتری ایجاد      می کند و نتایج رضایتبخشی در بیماران دارد .

پروتز به چند روش جا گذاری می شود ؟

پروتز یا زیر عضله جدار قفسه سینه یا زیر بافت گلاندلر سینه قرار می گیرد و در هر دو صورت بافت سینه به هیچ عنوان دستکاری نمیشود و توانایی شیر دهی نیز در خانم های جوان حفظ می شود .روش پروتز گذاری در زیر عضله و یا زیر بافت سینه به معاینات پزشکی قبل از عمل جراحی بستگی دارد . استفاده از پروتز در زیر عضله جدار قفسه سینه باعث درد بیشتر بعد از عمل می شود که با بلوک عصبی حین عمل به مقدار چشمگیری کاهش می یابد . ضمنا بازگشت بیمار به فعالیت های روزمره زندگی اندکی طولانی تر از روشی است که پروتززیر بافت سینه گذاشته می شد . در بیمارانی که بافت سینه کمی دارند روش پروتز گذاری زیر عضله الزامی است چرا که پروتز گذاری زیر بافت سینه در صورت کم بودن حجم سینه ها باعث احساس و لمس حدود پروتز خصوصا در نیمه فوقانی و داخلی سینه ها می شود . اما در مراجعینی که نسج سینه قابل قبولی دارند استفاده از پروتز در زیر بافت سینه توصیه میشود چون با درد کمتری همراه بوده و بازگشت بیمار به فعالیت های طبیعی تقریبا بعد از دو یا سه روز امکان پذیر است . درمراجعینی که نسج سینه بسیار کمی دارند استفاده از پروتز سینه در زیر عضله جدار قفسه سینه نتایج دراز مدت بهتری دارد . در روشهای جدید جراحی که توسط برخی از جراحان سینه انجام می شود ، به منظور کاهش درد بعد از عمل و بازگشت سریع تر بیمار به فعالیت های روزمره زندگی در افرادی که نسج سینه بسیار کمی دارند پروتز در پل فوقانی و داخلی زیر عضله جدار قفسه سینه و در پل میانی و تحتانی زیرفاشیا ( نسج سینه ) کار گذاشته میشود. این تکنیک باعث کاهش مدت زمان عدم تحرک عضلات جدار قفسه سینه و بازوها بعد از عمل میشود و در عین حال درد و ومحدودیت حرکتی بعد از عمل را به میزان چشمگیری کاهش میدهد و نتایج زیبایی آن نیز بیشتر است .

آیا میتوان سینه ها را تا هر اندازه بزرگ کرد ؟

مهمترین مسئله در پروتز گذاری توجه به این نکته است که سایز سینه ها باید با سایز سایر قسمت های بدن بیمار تناسب داشته باشد ، با اندازه گیری عرض قفسه سینه و عرض شانه ها و عرض سینه ها و قد بیمار ، سایز مناسب پروتز مشخص خواهد شد و استفاده از پروتز های خیلی بزرگ هرگز توصیه نمیشود .

عمل جراحی و عوارض آن چیست ؟

مدت زمان عمل جراحی پروتز سینه کوتاه است ( حد اکثر یک ساعت ) ، عمل معمولا زیر بیهوشی انجام میشود و عوارض اولیه بعد از عمل جراحی مثل عفونت و ... در مراجعینی که بیماری زمینه ای خاص مثل دیابت و یا مشکلات انسداد عروقی ندارند ، بسیار ناچیز است . بیمار چند ساعت بعد از اتمام عمل جراحی از بیمارستان ترخیص میشود ومعمولا بعد از دو تا سه روز میتواند به فعالیت های معمول خود باز گردد. فعالیت های بدنی شدید که با حرکت عضله جدار قفسه سینه همراه باشد معمولا بعد از سه ماه توصیه میگردد .

 

جراحی پلاستیک بینی ( رینو پلاستی )

 

بینی یکی از مهمترین اعضای صورت است که در زیبایی چهره نقشی اساسی را ایفا میکند . همه ما افرادی را دیده ایم که با وجود جشمهای زیبا ، لب و گونه های خوش فرم و حتی پوست شاداب به دلیل بینی نا متاسب ، زیبایی چهره شان دیده نمیشود و چه بسا اعتماد به نفسشان نیز به همین دلیل بسیار پایین است . این مورد حتی در روابط اجتماعی و خانوادگی افراد نیز تاثیر زیادی دارد . عمل جراحی بینی شایع ترین عمل جراحی زیبایی در ایران است . در صورتی که تصمیم به عمل جراحی زیبایی بینی دارید به نکات زیر توجه کنید :

١ -جراحى زيبايى بينى يكى از دقیق ترین جراحيهاى زيبايی است، تكنيكهاى جراحى ضعيف و نامناسب ميتواند به بد شكلى هاى دائمى منجر شود ، پس در انتخاب جراحتان نهايت دقت را داشته باشيد.

2- هيچ عمل جراحی زيبايى بينى با نتايج مطلقا كامل وبدون عيب وجود ندارد . تنهابا همراهى يك جراح متخصص در اين زمينه است كه ميتوانيد به نتايج ايده ال نزديك شويد. بدون تجربه ، مهارت هنرمندانه وتسلط بر تمامى تكنيك ها ، رسيدن به نتايج عالى تقريبا” غير ممكن است.عمل جراحی زیبایی بینی در واقع "خلق یک اثر هنری" است .

٣-  شايد شما آرزوى فرم خاصى از بينى را داشته باشيد ولى بايستى بدانيد كه بينى كه بر روى صورت دیگران عالى به نظر ميرسد، شايد بر روى چهره شما زیبا و متناسب نباشد ، بينى با يك شكل و اندازه مسلماً براى همه چهره ها  ايده ال نيست٠

٤-  جراحي بينى با نتیجه  خوب بایستی ظاهر طبیعی صورت را به هم نزند . قرار نیست هر کسی از فاصله دور شما را میبیند، متوجه عمل جراحی بینی شما گردد .

٥ - داشتن بهترين مهارت ها در جراحى نيز به تنهايى نميتواند نتيجه اى عالى را تضمين كند ، بافت و پوست مناسب و پاسخ خوب آنها به ترميم براى جراحى بينى موفق ، ضرورى است. ژنتيك نامناسب بخصوص غضروف هاى ضعيف و پوست ضخیم و بد بینی  ميتواند نتیجه هر جراحى ماهرانه اى را نيز ضایع كند.

٦- افراد جوان با غضروف ها ى بينى محكم و پوستى صاف وسالم با شرايط بدنى خوب بهترين شرایط را براى بدست اوردن نتايج جراحى موفق دارند.

چه سنی برای عمل جراحی زیبایی بینی مناسب است ؟

خانم ها از 16 سالگی و آقایان از 18 سالگی میتواند تحت عمل جراحی رینوپلاستی قرار گیرند . ( سن تقریبی بلوغ ) در مورد افراد مسن تر محدودیت سنی وجود ندارد ولی باید توجه داشت که با افزایش سن خاصیت برگشت پذیری پوست کاهش یافته و چون در عمل رینو پلاستی تمام اقدامات درمانی روی استخوان ، غضروف و نسوج زیر جلدی صورت میگیرد اگر سن فرد خیلی بالا باشد ممکن است پوست بینی شکل پذیری لازم را نداشته باشد و نتیجه ی مطلوبی حاصل نشود و از طرفی در افراد مسن تر ممکن است سایر اعمال جراحی زیبایی مثل عمل جراحی پلک ، لیفت ابرو یا کشیدن پوست صورت و گردن و یا ساکشن غبغب به طور همزمان و یا در ادامه عمل اول لازم شود تا نتیجه بهتری حاصل گردد .

آیا عمل جراحی رینو پلاستی بر عملکرد بینی تاثیر میگذارد ؟

بسیاری از مردم تصور میکنند که ممکن است با عمل جراحی رینو پلاستی دچار اختلالات تنفسی ، اختلالات صدا ، بوی بد بینی و .... شوند . در حالیکه اگر عمل جراحی بینی توسط فرد مجرب انجام شود نه تنها این مشکلات ایجاد نمیشود بلکه حتی اگر فرد دچار پولیپ یا انحراف بینی و مشکل تنفسی ناشی از آنها باشد بعد از عمل جراحی ، اختلالات تنفسی نیز اصلاح خواهند شد اما در صورتیکه اختلال تنفسی به دلیل اختلالات مخاط بینی و یا حساسیت فصلی باشد بعد از عمل جراحی بینی تغییری نخواهند کرد. مشکل اصلی بیماران با حساسیت های فصلی تشدید آبریزش بینی  بعد از عمل جراحی است . همان طوری که خارج بینی متورم می باشد ، مخاط و قسمت های داخلی بینی نیز متعاقب عمل متورم میگردد . با گذشت زمان و برطرف شدن التهاب و تورم قسمت داخلی آبریزش قطع خواهد شد و یا به حالت قبل از عمل جراحی برمیگردد .

بسیاری از افراد قبلا تحت عمل جراحی رینو پلاستی قرار گرفته اند و هم اکنون از تنفس صدادار و سوت زدن هنگام خواب یا خشکی مخاط بینی شاکی هستند و با یک معاینه ابتدایی مشخص میشود که دیواره بین دو بینی ( سپتوم بینی ) حین عمل جراحی اول سوراخ گردیده و اصلاح این اختلال بسیار دشوار است . بنابراین معاینه بینی قبل از عمل جراحی در بروز مشکلات بعد از عمل و توضیح دقیق بیمار به پزشک جهت مشخص نمودن هدف ایشان از عمل جراحی در حل کردن مشکلات بعد از عمل تاثیر بسزایی دارد .

آیا بینی ما دقیقا همان چیزی میشود که میخواهیم ؟

بعضی از بیماران هنگام مراجعه ، عکسی از یک هنرپیشه به همراه خود می آورند و میخواهند که با عمل جراحی شبیه آن فرد شوند . این افراد انتظارات غیر واقعی از عمل جراحی بینی دارند و فکر میکنند که با عمل جراحی بینی شبیه هنرپیشه مورد علاقه خود می شوند . این تصورات واهی و غیر واقعی است . مشکلاتی مثل قوز بینی ، نوک بینی بلند و پایین افتاده ، طول بینی زیاد ، سوراخ های بزرگ ، نوک پهن ، نوک بینی دوشاخ ، انحراف بینی ، افتادگی وسط و قسمت پایین بینی (columella ) قابل اصلاح است . ولی اگر بیمار تقارن صد در صد سوراخ های بینی را بخواهد معمولا این نتیجه حاصل نمیشود زیرا در همه افراد تقارن کامل اعضای بدن وجود ندارد . اکثر افراد به عدم تقارن صورت و یا سوراخ های بینی خود قبل از عمل جراحی بینی توجه نمیکنند اما بعد از عمل مرتبا جلوی آینه چهره خود را بررسی میکنند و عدم تقارن جزیی درسوراخ های بینی باعث نارضایتی آنها میگردد . بهتر است حتما در معاینه پزشکی قبل از عمل این عدم تقارن گوشزد شود . در صورتیکه انتطارات واقع بینانه از عمل جراحی رینو پلاستی دارید مطمئنا رضایت شما از عمل حاصل میگردد .

بینی گوشتی یا غضروفی چیست ؟

این نوع بینی اصطلاحا به بینی گفته میشود که پوست بسیار کلفتی دارد  و پره های بینی بزرگ هستند و معمولا نوک بینی بسیار پهن و بزرگ و گرد هستند . قوز بینی بسیار کم است . روش جراحی در این بینی ها کاملا با جراحی بینی عادی متفاوت است . در این نوع بینی ها کوچک کردن بینی باید با احتیاط فراوان صورت گیرد چنانچه بینی خیلی کوچک شود چون پوست بینی قابلیت ارتجاعی زیادی ندارد نمیتواند به قالب زیرین خود بچسبد و نتیجه زیبایی خوبی نخواهد داشت ضمنا کوچک کردن بیش از حد در بینی های گوشتی منجر به اختلال تنفس و بسته شدن سوراخ های بینی خواهد شد . گاهی اوقات لازم است مختصری طول این نوع بینی ها را بلند کرد . بعد از عمل جراحی این نوع بینی ها تورم بسیار زیاد است و لازم است گاهی تزریق آمپول کورتن داخلی بینی انجام شود . باید به بیماران توصیه کرد که صبور باشند و نتیجه عمل را بعد از یکسال ببینند.

آیا امکان عمل جراحی بینی با لیزر وجود دارد ؟

روشهای جراحی بینی کلا به دو صورت باز و بسته انجام میشود . در روش بسته چون برش روی بینی داده نمی شود ، اصطلاحا در بین بعضی از بیماران به روش لیزری مرسوم است . اشعه لیزر انواع مختلفی دارد که در رشته گوش و حلق و بینی برای برداشتن پلیپ حنجره و سرطان های با درجه پایین از روی تارهای صوتی استفاده می شود اما در جراحی زیبایی بینی کاربرد زیادی ندارد .

اقدامات لازم قبل از عمل جراحی زیبایی بینی چیست ؟

تهیه عکسهای تخصصی صورت و بینی قبل از عمل به منظور بررسی دقیق و طراحی اولیه الزامی است . آزمایش های خون شامل بررسی وضعیت کم خونی (CBC )    ، بررسی قند خون ، کارکرد کلیه ها ، اختلالات انعقادی قبل از عمل الزامی است .

چه فصلی برای عمل جراحی بینی مناسب تر است ؟

بر خلاف تصور همگان همه فصل ها برای عمل جراحی بینی مناسب است . اینکه در فصل زمستان به دلیل احتمال بیشتر سرماخوردگی و یا در فصل تابستان به دلیل گرما و تعریق مشکل چسب زدن  وجود دارد مبنای علمی ندارد و در نتیجه عمل تاثیری نخواهد داشت .

 

قبل از عمل به چه نکاتی باید توجه شود ؟

1-      مصرف داروهایی مانند ایبو بروفن ، آسپرین ، ویتامین E   ، راکوتان و یا هر دارویی که باعث افزایش خونریزی میگردد از یک هفته قبل از عمل تا یک هفته بعد از عمل ممنوع است . با این کار ریسک تورم و کبودی دور چشم بعد از عمل کم خواهد شد .

2-      داروهای تیروئید ، اعصاب ، معده ، پوستی و داروهای قلبی به جز آسپرین نباید قطع شوند . اما پزشک خود را از مصرف هر دارویی مطلع نمایید .

3-      استفاده از سیگار از ده روزقبل از عمل  تا دو هفته بعد از عمل مطلقا ممنوع است .

بعد از عمل به چه نکاتی باید توجه شود ؟

1-      چهل و هشت ساعت بعد از انجام جراحی بینی از کمپرس یخ روی پیشانی ، چشم ها ، گونه ها و بینی استفاده کنید این امر به منظور کاهش کبودی صورت  می باشد .

2-      در هنگام خواب زیر سر خود دو بالش بگذارید تا کبودی چشم و تورم بینی کمتر شود .

3-      مطالعه کردن بعد از عمل جراحی بینی هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمیکند .

4-      استفاده از غذاهای گرم به مدت چهل و هشت ساعت بعد از عمل مجاز نیست چون شانس خونریزی را بیشتر میکند .

5-      از جویدن لقمه های بزرگ و غذاهای سفت و گاز زدن به میوه های سفت مثل هویج و یا سیب کال خودداری کنید .

6-      شنا کردن به مدت سه ماه بعد از عمل ممنوع است و همچنین شیرجه زدن به مدت یک سال بعد از عمل مطلقا ممنوع است .

نتیجه نهایی عمل جراحی بینی چه زمانی حاصل میشود ؟

مهمترین مسئله در عمل جراحی بینی صبر ، صبر و صبر است . کما اینکه هر فرد حداقل 16 سال برای رسیدن به این نتیجه که بینی اش نیاز به عل دارد صبر کرده است ! بعد از گذاشتن قالب گچی روی بینی قسمت هایی که زیر قالب هستند تورم کمتری نسبت به نوک بینی دارند . بعد از برداشتن قالب گچی تمام قسمت های بینی متورم می شود و به همین دلیل از چسب بینی استفاده میشود . در گذشته اکثر بینی ها به روش بسته عمل Closed rhinoplasty)   ) می شدند و استفاده از چسب به اندازه  حالا رایج نبوده است . در حال حاضر چون اکثر جراحان از روش باز Open rhinoplasty))  استفاده میکنند تورم بینی بیشتر است . بنابراین قضاوت کردن در مورد عمل جراحی بینی که توسط یک همکار انجام شده است زیر شش ماه کار کاملا غیر حرفه ای و غیر استاندارد است . چرا که تورم قسمت های استخوانی بینی بین 4 تا 6 ماه ، تورم قسمت های غضروفی و نوک بینی بین 9 تا 12 ماه برطرف میشود . و به عنوان یک اصل ،عمل جراحی مجدد بینی زیر یک سال هرگز توصیه نمیشود . و در نهایت از آنجاییکه جناب آقای دکتر غیاثی تجارب بسیاری در زمینه عمل مجدد بینی بخصوص در مواردی که بیمار قبلا توسط پزشک دیگری جراحی شده است دارند لازم میدانند مهمترین نکته را مجددا یادآوری نمیایند  

برای ویزیت اولیه عکس های قبل از عمل اول حتما باید همراه بیمار باشد و از عمل جراحی حد اقل یکسال گذشته باشد .

 

سینه توبروس

 

سینه توبروس به اختلالی مادرزادی اطلاق میگردد که بعد از بلوغ سینه ها به جای اینکه به صورت طبیعی و گرد رشد کنند نمای کشیده و بوق وارونه دارند .

در این اختلال نسبت هاله قهوه ای سینه به حجم سینه بسیار بزرگتر از معمول است . قسمت تحتانی ( پل تحتانی ) سینه بسیار کم است و قسمت بیشتر نسج سینه در بالا و خارج سینه میباشد در حالیکه در سینه طبیعی بیشتر حجم سینه در پایین و خارج است . چین زیر سینه بالاتر از حد معمول است و فرم سینه کشیده و شبیه یک قیف برعکس میباشد . نوک سینه ها معمولا به سمت خارج بوده و فاصله بین دو سینه بسیار زیاد است .

اصلاح این نوع اختلال بسیار مشکل بوده و با توجه به اینکه اکثر بیماران سینه های خودر را با سینه های معمولی و گرد مقاسیه میکنند توقع دارند که بعد از جراحی پلاستیک سینه کاملا گرد داشته باشد .

برای اصلاح این نوع اختلال استفاده از پروتز سینه همراه با فلپ چرخشی از قسمت خارج و بالای سینه به سمت داخل و پایین سینه لازم است . برش جراحی به صورت دور آرئول و در مواردی با امتداد به قسمت پایین سینه به منظور کم کردن سایز ارئول ( قسمت قهوه ای سینه ) الزامی است . در صورتیکه پروتز سینه با تکنیک برش زیر سینه گذاشته شود نتایج زیبایی آن مطلوب نبوده و علیرغم اینکه اکثر بیماران از برش دور هاله سینه استقبال نمیکنند ولی تنیجه دراز مدت برش دور هاله بسیار بهتر و زیباتر است .

سوالات شایع :

با توجه به اینکه اکثر بیماران بعد از بلوغ و رشد غیر عادی سینه جهت اصلاح سینه مراجعه میکنند سوالات شایعه این است که :

-         بهبودی بدون عمل جراحی ( مثلا با هورمون درمانی یا... ) امکان پذیر است ؟

-        تنها روش اصلاح توبروس سینه عمل جراحی پروتز گذاری است .

-        آیا عمل جراحی مانع از شیر دهی خواهد شد ؟

-        خیر . اما در صورت بارداری و شیر دهی امکان تغییر شکل سینه وجود دارد که ممکن است نیازمند جراحی ترمیمی مجدد باشد .

-        آیا جای عمل جراحی باقی میماند ؟

-        مثل هر برش دیگری  احتمال باقی ماندن آثار عمل هست ، اما چون برش در محل اختلاف رنگ بین پوست سینه و هاله دور آن هست  معمولا خیلی واضح نیست .

-        آیا امکان بزرگ کردن سینه به هر اندازه وجود دارد ؟

-        در سینه های توبروس به دلیل کم بودن پوست قسمت پایینی سینه محدودیت در استفاده از پروتز های خیلی بزرگ داریم . و امکان بزرگ کردن سینه تا حدی  امکان دارد که نمای طبیعی سینه حفظ شود . مثلا سینه سایز هفتاد هرگز نود نخواهد شد .

-        آیا فاصله بین دو سینه با جراحی کمتر خواهد شد ؟

-        تا حد امکان خارج بودن نوک سینه ها و فاصله بین دو سینه اصلاح میشود اما ندرتا شبیه سینه های غیر توبروس و کاملا گرد میگردد .

-        چه نوع پروتزی در جهت اصلاح سینه توبروس مناسب است ؟

-        ترجیحا پروتز اناتومیک یا اشکی و در صورتیکه بیمار تمایل به استفاده از پروتز اناتومیک نداشته باشد ، پروتز گرد با برجستگی معمولی توصیه میشود . استفاده از پروتز های برجسته نتایج زیبایی مناسبی نخواهد داشت .

-        مدت زمان عمل جراحی چند دقیقه است ؟

مدت زمان عمل جراحی نسبت به جراحی پروتز سینه طولانی تر بوده و حدود 120 دقیقه ( دو ساعت ) می باشد . استفاده از درن سینه ای در اکثر مواقع لازم است . بیمار همان روز عمل از بیمارستان ترخیص میشود و بعد از دو تا سه روز میتواند فعالیت های معمول زندگی را داشته باشد . اما فعالیت های بدنی شدید که با حرکات عضله ای قفسه سینه همراه باشد ( مثل شنا ، ورزشهای بندنسازی بالاتنه ، یوگا ، بلند کردن وزنه ، .... ) بعد از سه ماه توصیه میگردد .